Ingenting försvinner... allt finns kvar!

Nyårslöfte nummer ett kom till genom en dokumentär om plast som jag såg i höstas. Den var otroligt bra och jag har inte lyckats sluta tänka på den... Hur plast aldrig försvinner... det bara går sönder i allt mindre bitar. Hur våra hav fylls av skräpet... nu minns jag inte hur mycket plast partiklar det var... men proportionerna plast/plankton var ungeför densamma på de ställen där dom stora "havsvirvlarna" möts. Hur båtar var ute och rensade skräpet och hittade plastsaker från 60 talet ute till havs... Efter dokumentären har jag uppmärksammat hur stor del plast som passerar mitt hushåll. Det är SJUKA mängder för ett material som inte bryts ner naturligt!!! Det finns i allt! Förpackningar, leksaker, möbler, kläder, kuvert...

Så nyårslöfte nummer ett blir att byta ut så mycket av plasten i hushållet som bara möjligt mot andra material... 

...och så skickar jag vidare till lärare och andra människor som har makt att påverka många människor... "En ocean av plast" heter filmen och ALLA borde verkligen se den!

A non-plastic-hug
Mika


Kommentarer
Postat av: Nillas liv på pinnen

Jag har också haft det där med plasten i bakhuvudet sen jag läste ditt inlägg om TV-programmet.

Och jag hakar på dig. Varför inte liksom? Förutom att det är bättre för miljön med naturliga material så känns det... mindre plastigt.

2010-01-02 @ 07:15:41
URL: http://nillalivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0