Det går inget vidare...

...med plasten... redan första dagen med det nya plastinitiativet lyckades jag köpa en cd skiva... samt dra in tre kuvert med plast fönster... när jag åkte till Maxi för att handla mat blev jag, trots tidigare anti-plast-freak-tankar, riktigt förvånad över hur mycket som är förpackat i just plast. Så där går jag runt på ICA och känner mig alldeles överväldigad över all denna plast och okunskap. Jag är ilsket nära att slänga mig i andras vagnar för att demonstrera vad det är dom tar hem... och hur lång tid det tar för deras skräp att försvinna... och jag ser framför mina ögon hur vi alla drunknar i plast, äter plast, andas plast.
400 år tar det visst för en plastbit att förmultna. FYRAHUNDRA ÅR! Jag tror inte NÅGON tänkt att tupperware byttorna ska vandra i släktleden så länge.
Där mitt i all "trettondags shopping" vänder sig min mycket beslutsamma snart femåring mot mig och säger att hon önskar sig en mylittlepony i födelsedagspresent.
Jag förklarar kort och koncist med en medkännande röst att det mest troligt inte blir någon my little pony häst i present för vi lever bara 5 mylittlepony hästar från jesus födelse.
Jag tror inte hon förstod vad jag menade... det var tonfallet i min röst som gjorde att hon gav upp diskussionen direkt.

Nåväl... jag får ta min antiplastkamp vidare... men jag tror jag måste läsa på lite... vad händer till exempel med plast som bränns? är mjukplast och hårdplast lika "illa"? finns det miljövänliga plastpåsar? vilken plast kan man återvinna och vilka företag kan tänka sig att ta bort plastförpackningar???

Kram
Mika

Kommentarer
Postat av: Nillas liv på pinnen

Jag vet att det finns miljövänlig plast som bara blir koldioxid och vatten när den förbränns men jag vet inte i vilken omfattning den används.



Däremot vet jag att man inte ensam kan rätta till en hel världs problem. Försöker man riskerar man att gå under av stress tror jag.

2010-01-07 @ 07:51:41
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Postat av: Katja

tack! :) ja, han hade det bra skönt :)

2010-01-07 @ 10:49:18
URL: http://katjaandersson.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Vad duktig du är MIKA, jag försöker också så gott det går. Men där jag befinner mig är de än värre och än längre bak i sin miljömedvetenhet...

Har du läst den hemlige kocken förresten? Jag är helt hopplös att ha att göra med sen jag blev frälst av honom, är på ständig jakt efter matvaror utan E-ämnen, vilket är, tro mig, väldigt, väldigt svårt!!

Tusen kramar till dig och de dina från mig och min!

2010-01-07 @ 11:05:50
URL: http://elviapelvia.blogg.se/
Postat av: Marie

Det finns containrar där man slänger plast, man får helt enkelt förlita sig på att avfalls-stationerna tar hand om det som de ska, och kuvert och annan liten mängd plast slänger man in kaminen.... då e det puts borta. taaadaaa

Man kan inte ta ansvar för andras agerande

2010-01-07 @ 18:40:59
Postat av: Cecilia

skratt Jag tyckte din kommentar till dottern var alldeles strålande! Kram!

2010-01-07 @ 22:18:56
URL: http://famwinge.blogspot.com
Postat av: Mika

Nilla: Jag vet... jag har en tendens att bli känslomässigt involverad i saker som jag brinner för. Jag ska inte slåss mot världen... men jag tänkte göra lite... liiiiiiite.... och jag hävdar bestämt att det inte har någonting alls med någon ålderskris att göra! Hävdar det igen... faktiskt!

Ulrika: Jag känner mig lite duktig faktiskt! Mest kanske för att jag hittat något som jag brinner för... som ligger närma hemmaplan liksom. Att kämpa för amazonas djungler kan jag i dagens läge endast skänka pengar för...

Jag har inte läst den hemliga kocken. Men jag är bra sugen på det! Ska bara genomföra och slutföra min "plast-era" först. ;)

Marie: Visst gör det det! Så sant, så sant! Jag slänger min plast där (inte i kaminen då...för jag gillar inte tanken på att mina barn och grannar ska bli direkt förgiftade av mina sopor...)och jag hoppas att dom gör det allra bästa dom kan. Och jag håller med att jag inte kan ta ansvar för andras agerande... men jag kan ta ansvar för mig själv och mitt eget... och det gör jag så här. Komma ner från dina höjder någon dag och provsmaka teer förresten???

Cacilia: Ja den funkade oneklligen! ;)

2010-01-07 @ 23:49:43
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: Xi

Plast är fantastiskt, men tyvärr börjar våra plastproblem bli oöverstigliga, globalt, regionalt och nu lokalt. Samordning är lösningen: Var i näringskedjan hamnar slutligen plastpartiklarna? De höga plasthalterna, tusentals plastpartiklar per kubikmeter havsvatten, som konstaterats i alarmerande globala rapporter, sedan 10 år tillbaka, har nu upptäckts även i Sverige, vi insåg inte att problemen med plastsopor var så stora. – Dags att agera NU!



d2w® kontrollerbar plast (bioplast) kan göras nedbrytbar utan utsläpp av metan. Plasten efterlämnar inga fragment. d2w® kan återvinnas med vardagsplast (se www.biodeg.org/position-papers/recycling ), eller förbrännas för energiåtervinning. d2w® kan provas enligt krav ASTM D6954-04



Mer information finns att läsa på: www.switchpac.se/mermaid



ÖSTERSJÖN – ”första havet med rätt plastpolitik”



Därför har vi också lanserat oss på Facebook. Välkomna att vara med! – Nu finns vi där – Miljöpåsen ,,, sprid länken! http://www.facebook.com/group.php?gid=102972310204

2010-01-28 @ 12:23:36
URL: http://www.miljopasen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0