Gör, se och köp för f*n så mycket du kan!!!

Hade en kär vän från Sydafrika på besök idag. Eller, hon bor i Sydafrika men hon är från Sverige. Hon ser det som är typiskt svenskt på ett helt annat sätt än vad vi kanske gör.
På hennes resa till Sverige delade hon plan med en grupp "Malmöiter". Det var vad jag förstod minst ett barn bland malmöiterna. När dom satt och pratade så lät det så här (läs med skånsk bred dialekt):
Pappan: Näer vi neu kuommor him fourrr nij berätta föur farmour o faurfaur vaú nij sitt, gjort o köbt!
Översättning: När vi nu kommer hem får ni berätta för farmor och farfar vad ni sett, gjort och köpt!
Min vän nästan kröp ihop i sin flygstol när hon hörde den meningen... tydligen är det väldigt svenskt... det finns ett slags behov av att se, göra och köpa här som inte finns där.
Jag har aldrig tänkt på det förut... men det stämmer in så bra. Det är vad vår vardag är kantad av... man ska se nya spännande saker, göra nya saker och köpa nytt, nytt och nytt (gärna på loppis... bara du handlar). För annars "producerar" man ju inte! Det händer ju inget!!! Eller?

Vad hände med att bara vara?

Har vi för lite vettigt att göra och sysselsätta oss med? Har vi för mycket pengar? Mår vi verkligen bra av att hela tiden jaga nya upplevelser och nya ting?

Imorgon ska jag öva mig på att vara i nuet och jag ska banne mig inte handla en enda pinal (utom möjligtvis en glass... men då bara för att njuta av dået... alltså nuet fast då.)!

Kram
Mika

Kommentarer
Postat av: Nilla

Prestation, prestation, prestation.

Inte undra på att vi är världsledande på stressjukdomar.

2010-08-03 @ 09:14:58
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Postat av: Mika

Vi är det va? Jag håller på att stressa ihjäl mig idag! Bara för att jag inte gör något...

2010-08-03 @ 10:19:08
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: Alexandra Alexandersson

Så sant så sant. Och inte nog me det, vi måste berätta för var och en vad vi sett, gjort och köpt också hela tiden! och sedan får vi ändå inte ha sett, gjort eller köpt för exklusiva och dyra saker för då slår jantelagen till! haha vi svenskar e rätt roliga ändå :D

2010-08-03 @ 14:41:08
URL: http://konstigness.blogspot.com
Postat av: Mika

Hahahaha... ja... när vi sett, gjort och köpt så kan vi inte komma hem snabbt nog för att uppdatera alla på Facebook!

2010-08-05 @ 16:32:02
URL: http://mikasatelje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0