Jag har fobi...

...mot änglatrumpeter... dessa underbara vackra stora blommor. Giftiga som få...sådant här brydde jag mig inte om innan jag fick barn och numera sätter sig informationen på huvudet och jag får en sjuk lust att skrika och mässa ut alla risker med att ha en sådan planta. Biter mig i tungan och sprider det jag vet här i stället:

Änglatrumpet

Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.

Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

(Varför är jag en sådan kycklingmamma när det kommer till sånt här???)

Ka-ka-ka-kram

Mika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0