Midsommar tårta!!!

Ohoj där ute i landet! Hoppas att ni har en bra midsommar helg med det typiskt svenska midsommarvädret!!! Jag har haft det underbart med familj och vänner hela helgen... Jag har dessutom hittat en ny passion... men det skriver jag mer om en annan dag!
Igår gjorde jag en fantastisk go, frisk, lättäten och "lättbakad" tårta som jag delar med mig här:



Recept:
1 st marängbotten
Vit chokladmousse:
150 g vit choklad
0,5 msk smör
2,5 dl vispgrädde
2 st äggulor
Jordgubbsmousse:
300 g tinade jordgubbar (eller en liter färska)
4 st gelatinblad
0,75 dl vatten
1 dl strösocker
2,5 dl grädde (visp-)
Garnering: Citronmeliss, jordgubbar och hyvlad vit choklad.
Gör så här:

1 Ta fram en form med löstagbar kant, 24–26 centimeter i diameter. Lägg marängbottnen i formen.

2 Chokladmoussen: Smält choklad och smör på låg värme i micron. När det är gjort: rör ner en äggula i taget.

3 Vispa grädden. Blanda först ner lite av grädden i den smälta chokladen. Vänd sedan ner resten av grädden.

4 Häll chokladmoussen i formen och skaka försiktigt så den rinner runt bottnen. Frys 45 minuter så att moussen stelnar.

5 Jordgubbsmoussen: Mixa jordgubbarna till puré.
Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten 5 minuter. Koka upp vatten och socker och ta kastrullen från värmen. Låt gelatinbladen smälta i sockervattnet. Låt svalna och blanda med jordgubbspurén.

6 Vispa grädden (inte för hårt). Vänd snabbt ner grädden i den kalla jordgubbspurén med luftiga tag.

7 Häll jordgubbsmoussen över den vita chokladmoussen. Täck över formen och frys tårtan minst 4 timmar. Låt tårtan stå i rumstemperatur cirka 30 minuter innan servering. Garnera med jordgubbar, citronmeliss och hyvlad vit choklad....


Mmmmmmm....

Kommentarer
Postat av: Linda

Ååååh, jag dreglar ner tangentbordet... Den tårtan måste ju bara testas! :)

2009-06-21 @ 02:30:46
URL: http://sirismamma.blogspot.com
Postat av: Mika

Ja den är verkligen suuuuper god! Bästa på mycket länge!



2009-06-21 @ 19:11:08
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: Ann-Helen

Vilken härligt somrig tårta!!



Kram

2009-06-24 @ 10:37:18
URL: http://charlie.dnsalias.com/mrssouthstar/
Postat av: petra

Den var sjukt god.........mums!!!!

2009-07-13 @ 23:01:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0