Pippiland!

Igår kom vi hem från ett underbart, sagofyllt land. Liseberg och Skara sommarland kan slänga sig i väggen, för när man har barn under tio så är detta utflyktsmålet som gäller. Vi har givetvis varit på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby!

Jag kan säga att jag var lite skeptisk innan vi kom dit. Inga karuseller? Inget badland? Bara gå och titta??? Vad kommer barnen tycka om det här? Jo det kan jag säga!
Barnen älskade det! Jag älskade det och min vän C som var med älskade det också.
Allt var väldigt välordnat; toaletter och matställen i varje hörna och det hände något som drog uppmärksamheten till sig hela tiden. Barnen fick se sina idoler i sina rätta miljöer, sjungandes och dansandes... och mellan pjäserna kom skådespelarna fram till barnen och pratade och lekte med dom... eller ja... vi vuxna fick ju också vara med ;).
Dom stora favoriterna var Pippi, Emil och, något oväntat kanske, Ronja.

Till Mattisborgen hittade vi dag två och så fort vi kom in på området så försvann tid och rum. (Eller så slog jag huvudet alldeles för hårt i ingången till borgen så jag blev lite kokko!) Ståpälsen var ett faktum när rövarsången drog i gång! Öjöjöjöj... Lovis tog min äldsta dotter under sitt beskydd och lekte och sjöng för henne, Skallepär tog den lilla och kastade sten i vattnet och jag vandrade tillbaka i minnet många år till den tiden då man var liten och vilsen och bara ville vara Ronja på riktigt.

Jag och C satt här i flera timmar och bara njöt av friden som borggården, sångerna och skådespelet gav.

Jag rekommenderar varmt att bege sig till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby (även nu i höst när dom har öppet på helgerna och det inte är fullt lika smockat med människor!) Där finns massor att hämta för både stora och små...

Kram
Mika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0