In vino veritas!

Nu är julen här och jag hinner inte vara kreativ för fem öre... Arbetet med att sälja fylle till alla på nordvästra skåne tar upp min tid, kraft och ork. Om det ändå bara var att sälja! Men nej... arma öde... det ska svaras på frågor också... Så här kan det låta:
-Kan du hjälpa mig att välja ett gott vin till julbordet?
-Ja visst kan jag det! Vill du ha rött eller vitt?
-Tjaaaaaaa... jag brukar ju bara tycka om vitt... men du kanske kan hjälpa mig hitta ett gott rött...?
-Ja. Då kan jag rekommendera den här (håller upp flaska). Kunden ser mer än skeptiskt ut.
-Är den god?
(Vad svarar man på detta??? "Nej den är förfärlig!!! Men jag tänkte att du nog kan få ner den om du håller för näsan.???)
-Ja den är bra!
-Jag vet inte... har du någon annan?
-Ja vi har den här... den är mjuk och fruktig.
.-Hur många procent är den på?
- Eh va?? (tittar på flaskan) -...12 procent.
-Jaha... vad är det för fel på den då? Säger kunden och pekar på kitschigaste flaskan i hyllan.
(Återigen... vad svarar man??? "Den är gjord på grisblod och sulfit!")
-Nej det är inget fel på den... men jag skulle inte rekommendera den till ett julbord... den är lite för tunn i smaken.
-Jaha, säger kunden och tittar extra nyfiket och suget på flaskan. -... nej vet du vad... jag tror jag tar ett vitt vin i stället... det vet jag ju att jag tycker om... var har du "vitt-vin-med-massa-sötma-i" någonstans?

Alla kunder är givetvis inte såna här... men dom som är det lämnar helt klart kvar ett avtryck i min själ... men jag ska inte klaga; det jag älskar mest med mitt jobb är att jag får träffa ALLA sorters människor under dagarna. Gamla, unga, rika, fattiga, utslagna, högt uppsatta, skådisar, snickare, rörmockare, politiker... och det härligaste är när man kan småprata med ensamma damer och herrar som passerat medelåldern för länge sedan... och få dom att le... har man inte gjort en insats då???

Julkram till dig!
(en vecka kvar!!!!)

ps! VI HAR INGEN TOMTE!!!! GUBBEN VÄGRAR!!!! VAD GÖR MAN???? Tacksam för alla tips!!!!! Ds,


Kommentarer
Postat av: Anonym

Lösskägg Mika, löst-skägg!

2008-12-18 @ 02:40:30
Postat av: Blue

Tomten finns inte!

Bröderna Lagerstål letade efter honom redan på åttiotalet!

2008-12-18 @ 12:18:20
URL: http://deetre.blogg.se/
Postat av: mika

Jag vill inte vara tomte! Jag var tomte alla åren från det att jag var 12 till 20! Nej fasiken, jag kräver att tomte-pension utbetalas till mig!!!! Nu på gamla år borde jag få sitta, öppna paketer och njuta! Jag behöver en annan lösning... Hörredu "anonym" du kanske skulle kunna slita dig från ditt eländiga stockholm och göra en insats här nere i nordligaste skåne????

2008-12-18 @ 19:24:14
URL: http://mikasatelje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0