Förälder?

Är det fler än jag som reagerar på att barn inte får det dom behöver? Att många lastar över sina barn på dagis och fritids i någon slags tro om att dom ska bli uppfostrade och bra människor där?

Är det fler än jag som reagerar på att det är en självklarhet att man ska skaffa barn men man har egentligen inte tänkt att lägga ner någon tid på dom?

Är det fler än jag som reagerar över att livet för många fortsätter i samma tempo som tidigare... med 50 timmars arbetsvecka, cocktail-party på lördagen, brunch med vännerna på söndagen, friskis & svettis på tisdag, torsdag och fredag... trots att man är småbarnsförälder???
...och vaddå VAB:ba? Man kan ju inte vara hemma med barnen för att dom är sjuka! Arbetet behöver ju en!!!

Är det fler än jag som reagerar på att många barn har koncentrations svårigheter, slåss, mår psykiskt dåligt, mobbar, blir självmordsbenägna, får anorexi och att föräldrarna sedan står där som frågetecken???

ÄR DET FLER ÄN JAG SOM REAGERAR???

Mika

Kommentarer
Postat av: nilla

Ja, det är det!

Framförallt kan jag inte svälja omedvetenheten och det faktum att vuxna aldrig nuförtiden kan ta till sig att det handlar om dem själva när barnen inte mår bra. Och då menar jag inte att dela in föräldrar i bra och dåliga för jag tror alla har mer eller mindre av problem, men man behöver kunna se att man brister ibland för att kunna förändra saker och ting. Det är så tabu att "skuldbelägga" föräldrar men det är ju de som är viktigast för sina barn och därför behöver erkänna att de inte är felfria.

Här gick jag igång, som du ser... Är trött på att man bara ser fel hos barn och inte hos de vuxna som barnen har runtomkring sig.

2010-05-30 @ 22:02:36
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Postat av: Caroline

Ohhhh JA!!! Jag skulle också kunna skriva i all oändlighet om detta, men vad får man lov att uttrycka och vad är tabu?? Jag är trött på att se alla dessa barn som skaffas som om de vore en ny handväska eller ett nytt

halsband, de ska bara tas med och vara klara och fina från första början. Inte ska man behöva lägga tid på dem för att de ska bli fina, väluppfostrade, trygga harmoniska barn, det ska de ju vara från födseln. Och är dom inte det så är det någon annans fel att det blivit så. Gud bevare att jag kunde gjort något fel själv, jag som är så ordentligt och duktig och aldrig gör något fel. Och framgångsrik är jag också.... Ohhh jag blir upprörd, ledsen och framförallt otroligt besviken på att man gör så med små små oskyldiga människor som inte har något alls att säga om saken.

Tack för att du tar upp detta otroligt viktiga ämne....vår framtid!!

Kram Caroline

2010-05-31 @ 15:18:21
URL: http://linasegna.blogg.se/
Postat av: mika

...jag är inte förvånad att det är ni två som kommenterar... ni som arbetar dagligen med barn och ungdomar.

Är det verkligen tabu och förbjudet att gå ut och informera föräldrar??? Det borde finnas ett sätt... jag som privatperson känner att jag skulle vilja veta om något jag gör eller inte gör skadar mina barn.

Det borde finnas kampanjer för att upplysa föräldrar om hur deras barn mår... och även upplysa om vad barn behöver... jag blir snart inte förvånad när nästa förälder berättat att dom jobbat häcken av sig i över ett år för att ha råd att åka land och rike runt på turne i rikets alla lek och karusell-land...



Kram till er! Hoppas att kunna engagera mig mer i denna frågan!

2010-06-02 @ 08:09:11
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: Ann-Helen

Jag förstår dina tankar och ja,det är upprörande. Men jag kan inte låta bli att ta åt mig liiiiite. Även om vi går på fest så otroligt sällan,har middagar hit och dit och att här sätts barnen före så är jag på Friskis 4 dagar av veckans 7. Jag känner mig inte som en dålig förälder då jag tränar på kvällen och barnen har en pappa som tar hand om dom lika bra som jag.

Dock börjar jag redan få dåligt samvete för när tiden kommer då vi båda ska jobba heltid och barnen måste ha barnomsorg hela dagarna...Det skär i hjärtat.



Kram

2010-06-02 @ 20:12:12
URL: http://charlie.dnsalias.com/mrssouthstar/
Postat av: Caroline

Jag tror det allra viktigaste är att vi alla har ett eget val, man gör ett val om vad man vill prioritera och hur mycket. Vill man lägga sin mesta tid på att vara framgångsrik på sitt arbete, mindre tid på den familj som man valt att skaffa, eller vill man ta sig den tiden att vara med sina barn medans de är så små att de behöver en som mest. Man gör ett eget val om hur mycket pengar man måste tjäna för att kunna leva det liv man valt att leva, är det viktigaste att kunna köra en fin bil fram och tillbaka till jobbet, åka på semester en eller flera gånger om året och ha fina märkeskläder på sina barn? Ja då får man helt enkelt välja bort tiden från sina barn för att tjäna alla de pengarna som behövs för att betala allt det fina. För mig är det viktigare att mina barn får en trygg tillvaro med tid med mig och min man, allt det andra är sekundärt. Nej vi åker inte på fina utlandssemestrar men vi har mysiga underbara tilsammans semsterar hemma i huset...och det är jag helt nöjd med. Vi kör inga fina dyra lyxbilar men vi tar oss från A till B utan större problem. Så man har alltid ett val, frågan är bara vad man vill välja....oj ja nu blev det långt....=) Kram

2010-06-03 @ 09:45:56
URL: http://linasegna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0