Det blev en riktig mara!

Oj, oj, oj! Vilken fotomara... Det hela började med ett samtal i morse från min goda vän C att klockan var 10:00 och att dom första temana var utlagda på Mettes sida (detta är fotografen som anordnade fotomaran.). Då vi varit på fest dagen innan blev det hela lite tumultartat. Som tur är var barnen hos mormor och morfar... Vi knatade upp och när vi insåg att första temat var självporträtt var det inte mycket att be för:
En grundlig dusch, en rejäl ansiktspåläggning OCH MYCKET KAFFE!
Efter det följde en hektisk dag. Det kändes lite att bara ta 10 bilder på en dag... men insåg ganska snart att detta var ungefär så mycket man mäktar med!
Vid tolv tiden teamade jag upp med C. Jag hade en plan på att jag skulle göra alla bilder svart vita och att jag skulle spara en komplementfärg... på så sätt skulle en "röd tråd" bildas i mina bilder. När det var dags för andra etappen fick jag reda på att någon större bildbehandling inte var tillåten. What´s a girl to do??? Köra på givetvis!!! Så det gjorde jag... kanske skulle tråden bli synlig ändå...
Vi hade verkligen roligt idag! Så roligt att vi glömde av att äta och andra väsentliga livsviktiga behov. Som tur var så tänkte C:s man på oss och bjöd in till lyxig kyckling och risotto måltid! Mmmmmmm.....(tack!)
När alla tio bilderna var färdiga så kom nästa etapp... bildbehandlingen (som jag inte "fick" göra...inte som jag ville i alla fall...) efter mycket diskuterande med gubben (som kan det här...) så började jag "behandla" bilderna. Datorn min protesterade högljutt och jag insåg att tiden höll på att ta slut. Bidragen skulle ligga upplagda på crimsons hemsida klockan 20:00 och när klockan var 19:59 och min dator ansåg att den hade 2:37 minuter kvar att ladda upp bilder tänkte jag stilla i mitt sinne att "jag slår en slägga genom datorn om den inte klarar det i tid". Jag klarade det inom utsatt tid...men det var på håret!
Sedan upptäckte jag att mina bilder såg väldigt korniga ut... så jag vände mig till gubben för en förklaring, varpå han med lite frågande min säger:
-Vad f-n...har du fottat med ISO 800 hela dagen??? (Om du är nybörjare som jag på fotografering så kan jag meddela att detta är något som man bara gör om det är väldigt mörkt.) Så jag tar upp kameran och kollar inställningarna och svarar:
- Nej...ISOt står på 1600... lite nonchalant. Varpå gubben skrattar och mumlar att "då fick du bra slutartider i alla fall..." (Återigen till dig som är nybörjare: ISO 1600 använder man när man fotar i typ... en grotta där ingången rasat igen och du förirrat dig två kilometer ner under jorden)
Så hur ska jag summera dagen?
Den har varit otroligt lärorik och rolig... men till nästa gång ska jag ha läst manualen till kameran och INTE förlita mig på att gubben ska hålla koll på mina instllningar!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej vännen...

Nyponhuset kom inte till användning, färgerna var jätte tråkiga och bleka. Inga bra bilder! Så denna jag använde var den som blev bäst...Inte så nöjd med den men bättre än inget!

Tack igen för en super dag, får vi göra om snart igen!

Kram



2008-11-24 @ 18:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0