Statistik...

Någon gång på mellanstadiet läste vi om ämnet statistik. Jag minns att min näst intill pensionerade klasslärare stod framför klassen och rabblade statistiska siffror och något märkligt hände: jag tyckte det var intressant! För en gång skull lyckades han fånga mitt intresse och villigt lyfta blicken från den teckning jag just höll på med.
Hans ord lät ungefär så här:
-I den här klassen finns det alltså en som kommer bli rik, en som blir slagen hemma, en som kommer att dö innan dom fyllt fyrtio, en som är kriminell...
Och det fascinerade mig! Att man visste... jag undrade om jag skulle bli en av dom... (vilket jag givetvis var/är...) och jag hoppades att jag skulle bli den rike.
Tankarna om statistik följde med mig upp i åren och någonstans har kombinationen statistik och homosexualitet naglat fast i min hjärna. För visst måste det finnas statistik förd på hur många som är/blir homosexuella??? Well, whatever... i min lilla värld har det florerat i alla fall tio stycken homosexuella killar... vänner, släktingar och bekanta. Men inga... jo kanske en lesbian... och då är min fråga:
Vart tog alla lesbiska kvinnor vägen? Statistiskt borde dom, likväl som fagsen, finnas runt omkring mig. Är det lättare att komma ut som bög än lesbisk i denna värld eller finns det färre lesbiska rent statistiskt?
Det verkar inte bara vara jag som funderar på detta... i Kina går en myt på högvarv just nu om hemliga staden Shakebao (Chake Paul City) i norrland där hela 25.000!!! lesbiska kvinnor bosatt sig!
Kanske är det svaret på min fundering... dom lesbiska som skulle funnits i mitt liv flyttade... till Shakebao... hm...

Om det finns någon som delar ut "statistiska egenskaper" så kan ni väl hälsa han/henne att jag fortfarande hoppas på att bli den rika!

Kram
Mika

Kommentarer
Postat av: Nillas liv på pinnen

Om man står med ena foten i iskallt vatten och den andra i skållhett så har man det, rent statistiskt, rätt bra!

Håller med om att det är kul med statistik! =) Och användbart, som t ex, när man kan slå fast att kvinnor tjänar mindre än män.

2009-10-10 @ 09:57:20
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Postat av: Mika

Nilla: Ja visst! Och statistiskt sett så borde jag inte må så illa när jag svullat godis en hel dag efter att ha haft socker uppehåll på en vecka... eller?

Dessvärre behöver jag inte statistik för att inse att jag tjänar sämre än män. Det räcker att ta en titt på mitt lönebesked...

Kram

2009-10-11 @ 23:28:49
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hjärtat, du är redan den rika! Rik på bra egenskaper och kunskaper, en fin familj, en otrolig skaparglädje, ett fint sätt, och trevliga vänner!!!!

KRAM från oss i värmen.

2009-10-12 @ 00:36:19
URL: http://elviapelvia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0