LEGO

När jag var liten älskade jag lego. Jag älskar fortfarande dessa små klossar med oanade möjligheter.

Här om dagen ville jag att mina döttrar skulle älska lego. Dom tittade nyfiket då jag introducerade tanken hos dom:
-Ni får välja en sak var på dessa borden... titta! Här är legoooo! *överförtjust röst*
På ena bordet tornade sig askar med lego i olika... *u-hum*... fordons former... på andra bordet fanns barbie i sextiosju olika kläduppsättningar, med husdjur och utan... Det tog min äldsta dotter ungefär sju sekunder att välja bort hela legobordet för en mer lockande färgskala på dockbordet. Jag försökte verkligen hålla kvar intresset för lego sidan... jag hittade "tjejlego" (JJJJJJJJJJJJJJJiiiiiipiiiie!!!! tänkte jag när jag lyfte lådan, -sånt här fanns inte på min tid!) När jag insåg att lådan innehöll en färdig häst och ett hopphinder (att bygga) till hästen i rosa (varför?) så blev jag missmodig. Sånt här kan jag väl inte övertala henne till att köpa? Vilket trams! Det blev en supersliskig barbie...

När vi sedan satt i bilen hem funderade jag skarpt på hur lego skulle kunna utöka sitt sortiment för tjejer... eller i alla fall så att det passar båda könen. Jag funderade på vad det var som lockade killar att köpa lego och kom fram till att det ofta handlar om deras idoler. Brandmän, poliser, piloter, sopgubbar... Jamen självklart! Då är det bara att ta fram modeller till flickors förebilder inom yrkeslivet... men vilka är det??? Inom ungefär loppet av två sekunder hade jag tänkt det här:
-Städerska... nej... sköterska... nej... fotomodell... men NEJ!... skönhetssalong... frisörska NNNNNEEEEEEEJJJJJJ!!!! Sluta!
Inte för att det är fel att vara städerska eller sköterska eller modell... men... det borde finnas andra idoler och förebilder...

Jag kan inte komma på en enda just nu! Är det fel på mig eller samhället?

Kram
Mika


Kommentarer
Postat av: Nillas liv på pinnen

Fel på samhället förstås!

Men vad sägs om illustratör? (Hur man nu bygger det i lego...?)

2009-10-14 @ 20:10:03
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Postat av: Caroline

Men är det inte så att även tjejer kan ha polis, brandman och alla de andra som idol eller förebild, men det jag saknar är de kvinnliga dockorna i LEGO!! Min lilla tjej som dock har en storebror som prentar in allt i huvudet på henne älskar ju lego. Men vart är alla tjejerna som kör dessa tuffa bilar?? Fram för mera tjejer...=)

Kram

2009-10-14 @ 23:26:24
Postat av: Mika

Nilla: illustratör... ja du... en vit platta, två pennor och en ganska fattig men glad gubbe!

Caroline: Jo visst är det så! Jag saknar också de kvinnliga dockorna i lego... när man var liten fick man köpa "sjukhus lego" eller "huslego" för att få tag på kvinnorna och sedan byta huvud med dom andra.

Jag bara önskar att lego var lite mer "androgynt"...inte antingen eller (jag inser att jag med hela det här inlägget bevisat att jag är klassiskt skolad i vad som är manligt och kvinnligt...)

2009-10-15 @ 00:19:15
URL: http://mikasatelje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0