Maginfluensa eller bara influensa???

Sedan i fredags har den lilla tösen varit sjuk... kräksjuk... jag kan säga att tvättberget växer för varje dag och ibland känns det som att man inte gör annat än kontrollerar hur vätskeintaget kontra "uttaget" balanserar. Förhoppningsvis är intaget större än uttaget... eller iallafall pluss minus noll men det finns stunder då man undrar "vart i hela fridens namn kommer allt ifrån?".
Först trodde vi att det var vinterkräksjukan... sedan maginfluensa (eftersom ingen annan blev smittad...) men sedan kom en salig hosta och rinnande näsa... tillsammans med kräkningar? Hm... det har jag aldrig varit med om tidigare... så jag googlade och hittade en suverän sida (netdoktor.se) där jag hittade en massa information och råd.
Tydligen kan man kräkas av vanlig influensa och tydligen så börjar influensan smitta samtidigt som man börjar hosta. Gissa om jag känner mig sjuk nu... jag skulle bli en excellent hypokondriker. Jag behöver bara läsa om symptomen så framträder dom.

Här är symtomen för influensan:

Hur vet jag om jag har influensa?

Om du får mycket plötsliga symptom som:

  • Huvudvärk.
  • Svår torrhosta.
  • Feber omkring 38-40 grader.
  • Ömmande muskler och leder samt bröstsmärtor.
  • Dålig aptit.
  • Trötthet och svaghet.
  • Rinnande näsa och ont i halsen.
  • Frossa och frysningar.
  • Orolig mage, antingen kräkningar eller diarré.

Vad kan man göra själv?

  • Drick så mycket som möjligt, eftersom du förlorar vätska vid feber.
  • Håll dig lugn och ligg gärna till sängs.
  • Sov mycket.
  • Undvik rökning och alkohol. Rökning och alkohol förlänger sjukdomsförloppet.
  • Tag febernedsättande och smärtstillande medicin om det behövs.
  • Stanna inomhus tills sjukdomen gått över.
  • Uppsök läkare om symptomen inte försvinner på en vecka.
Trötthet och svaghet kan klart ledas till andra orsaker... Jag har nämligen gjort det otroliga idag. Jag har löst kort på Friskis och Svettis OCH varit på mitt första gympass idag. DET KÄNNS SÅ UNDERBART BRA! Äntligen gör jag något för min hälsa!
Jag ska inte säga att det inte kändes motigt. Dels att ta sig dit men också det faktum att jag fick göra det i ett par byxor i en mindre storlek än vad som borde vara lagligt att visa sig i... dessutom i lila krossad plysch... Jag kan säga att resten av mina så kallade gympakläder är från någon gång på 90 talet och i storlek 36 så mycket till träningsfantast är jag! Som tur är var min vän A med mig och höll mig i handen...hihihi... hädanefter så titulerar jag henne min privata tränare samt livscoach.
VILKET PÅMINNER MIG IGEN OM EN MYCKET VIKTIG SAK!!!!!
Hon fyller år idag... och förvirrad som jag är glömde jag bort det när vi träffades... 
GRATTIS A TILL 32 ÅR!!!!! Du är fantastisk och en underbar vän! Jag ser upp till dig i all din kunskap!!! Sättet du kan vända negativt till positivt och din närhet till skratt gör mig alldeles varm i tanken! Hoppas att du haft en underbar dag och att du fått god tårta!!!! Jag vill gärna fira dig en annan dag med massor av mörk choklad och gott te!!!!! En stor kram till dig och ett fyrfaldigt leve:
Hurra, hurra, hurra, HURRA!!!!!!!!!

Kram

Kommentarer
Postat av: Ann-Helen

Det är ju precis detta Engla har, måste vara så! FÖr hon kräks också nämligen, Linux har diarrè. Men vi är inte dåliga alls! var hos doktorn idag där han konstaterar luftvägskatarr hos Engla och öroninflammation hos Linux.

Härligt med gymkort, jag vill med ha!!! Det får bli när jag har tid...hmmm, aldrig?



Kram

2009-04-03 @ 15:58:58
URL: http://mum79.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0