Köttfärslimpa... världens godaste!

Jag har gjort världens godaste köttfärslimpa!!! Enkelt och supergod!!! Receptet hittade jag i ICAs kokbok "Hela sveriges husman" men för er som inte har den så kommer receptet här:

Köttfärslimpa med morot och sviskon.

För 4 personer
400 g blandfärs
1-2 morötter
1 dl havregryn
1 dl créme fraiche
1/2 dl mjölk
1-2 msk dijonsenap
1 tsk basilika
1/2 tsk lökpulver
1 litet äpple
8-12 sviskon (katrinplommon)
1 paket bacon (140 g)
salt och vitpeppar.

  1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och riv morötterna fint. Blanda havregryn, creme fraiche, mjölk, dijonsenap, basilika, lökpulver, 1tsk salt och 1/2 tsk vitpeppar i en bunke.
  2. Tillsätt färsen och morötterna. Blanda väl. Häll smeten i en smord, bröad form (1 1/2 liter)
  3. Skala och skär äpplet i bitar. Stick ner äpplen och sviskon/katrinplomon i smeten. Jämna till ytan med en blöt slickepott. Skär baconet i cm stora bitar och täck ytan med dom. Ugnsbaka i 30-40 minuter.
  4. Servera limpan med saltgurka, potatis, lingon och brunsås.
Kommentarer: Jag rev en halv lök i stället för lökpulver. Dessutom kan det vara värt att veta att den INTE räcker till 4 vuxna personer... Gör dubbel sats (2 formar) så blir det lite över till nästa dag i stället!



Bilden är lånad från ICAs sida... där jag även upptäckte att dom lagt ut receptet...:
Köttfärslimpa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0