Titlar...

När jag träffar en "ny" människa och dom frågar vad jag arbetar med så svarar jag alltid snällt:
-Försäljare på systembolaget.
Ibland krånglar jag till det för att det ska låta lite roligare och säger:
-Regional butikskommunikatör inom systembolaget.
Detta säger jag trots att jag har en väldigt ilsken och bestämd röst som skriker inom mig:
-SÄG ATT DU ÄR ILLUSTRATÖR! SÄG ATT DU ÄR KREATIV!!!! SÄG ATT DU ÄR KONSTNÄR!!!!!!

Det känns inte legitimt att presentera mig så.
För jag har inte papper på det.
Orättvist!
Jäkligt orättvist!
Eller är det jantelagen?
Kanske är jag rädd för följdfrågor.

En gång presenterade jag mig som serietecknare... då hade jag slitit med seriestrippar i ett helt år och jag var helt enkelt trött på att aldrig få något erkännande... Det var på en bar. Med en massa fulla tjugoåringar...ryktet spred sig som en löpeld... dom blev jätteimpade och frågade var dom kunde läsa mina strippar...
Då ångrade jag mig. Big time... och svarade:
-Lite här och där... och tänkte på röran i lägenheten där dom låg utspridda. Sedan låtsades jag vara väldigt upptagen med min vän och ville inte diskutera saken mer... gud vad pinsamt det kändes.

Jag arbetar som en idiot med mina bilder...jag borde få kalla mig för illustratör utan att få följdfrågor.

Vilken titel har du, är det samma som du önskar att du hade? Om inte: vilken är din drömtitel????

Kram
Mika

Kommentarer
Postat av: Ann-Helen

Men...måste man ha papper på allt man gör? Det är det jag menar med mitt inlägg, måste du alltid ha en utbildning för att göra en arbetsgivare nöjd? Kan man inte vara självutbildad? Och dom som har gått kurser,vad är deras mål i livet om dom varken praktiserar det ämnet dom läst till eller gör en vardag om det...men ändå titulerar sig som tex statsvetare?



Hade jag jobbat hårt för en sak hade jag gärna presenterat mig med en titel, men jag hade varit stoltare om jag hade kunnat göra det i samband när jag förklarar var och med vad jag jobbar med:)



Jag kämpar för att uppnå min drömtitel, det ska gudarna veta:) Jag har redan en , mamma:)



Kram



2009-07-05 @ 14:29:55
URL: http://charlie.dnsalias.com/mrssouthstar/
Postat av: Linda

Ja, jag fattar inte detta närmast hysteriska törstande efter papper... jag brukar presentera mej som "personlig assistent och konstnär med tatuerar-ambitioner"... det brukar utlösa en flod av frågor om vilka konstskolor jag gått... på det svarar jag inte särskilt många, typ gymnasiet och några år på folkhögskola, åsså e jag självlärd, haha... "Jaha, men har du tänkt att söka nån högre konstnärlig utbildning då, kanske Konstfack?" Näääe, det har jag inte... får man inte titulera sig som konstnär utan att ha gått på en massa fina skolor? Jag skiter i vilket, jag ser mig själv som konstnär och that's it.

2009-07-06 @ 00:52:39
URL: http://sirismamma.blogspot.com
Postat av: Mika

Du är helt underbar Linda! Jag ska ta efter dig... jag ska kalla mig "konstnär med kärlek för barnböcker som försörjer mig som försäljare"... Öj vad långt det blev!

2009-07-06 @ 08:44:53
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: nilla

Och undrar de vad du gått för skolor så kan du säga att du är autodidact. Låter lite mer fancy än "självlärd". =)

2009-07-06 @ 13:51:34
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Postat av: nilla

Och undrar de vad du gått för skolor så kan du säga att du är autodidact. Låter lite mer fancy än "självlärd". =)

2009-07-06 @ 13:51:51
URL: http://nillalivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0