Till dig som solar...

...jag är av den sorten som inte bör sola. Jag har fått höra det sedan jag var runt tio år och läkarna har tjatat "reglerna" för mig om och om igen.
Reglerna har varit:
-ALDRIG i solen mellan 11:00 till 15:00 på dagen.
-Övriga tider ska solskyddsfaktor "så-hög-som-möjligt" användas, helst svarta(!) kläder och hatt.

Jag vet inte varför det har blivit så för mig... där finns ingen i min familj/släkt som har det likadant... det jag kan gissa på är att jag brände mig i solen när jag var liten.

Att följa "reglerna" har gått bra vissa år och andra inte. Försök förklara för en sextonåring vars högsta dröm är bruna ben och blont hår att hon inte får sola...

Nåväl. Nu har jag egna barn och jag vill inte att de ska behöva fly solen... så jag har läst undersökning efter undersökning och redovisar mitt resultat här:

UVA är de strålar som är skadliga. Det är dessa som tränger djupare ner i huden och gör att man blir brun. Det är dessa som bildar vitamin D och det är dessa som ger hudcancer (malignt melanom).

UVB strålar är mindre farliga det är dessa som gör att vi bränner oss och får svedande hud av solen.

Solkrämer skyddar mot UVB strålar men det är MYCKET osäkert om det överhuvudtaget skyddar mot UVA = hudcancer. Så bara för att du inte blir röd betyder det inte att du är skyddad. Därför ska INGA barn vistas i solen mellan 11:00 och 15:00 utan kläder samt huvudbonad (vuxna utan några problem max 30 minuter) för då är UVA strålarna som skadligast.

Det finns mängder av tester om vilka solskyddsmedel som är bäst/sämst och det finns även de som innehåller cancerogena ämnen. Dock ändrar preparaten formula så det är svårt att råda till något medel som ska vara bra från år till år. Här är ett test som är gjort 2008 av testfakta... det är det bästa jag har hittat men sedan dess har det framkommit att även fysikaliskt filter är/kan vara skadligt och minst ett preparat har ändrat formula. Vit t-shirt eller tunn skjorta är det sämsta skyddet av alla.

Så... vad råder jag dig till? Sola med måtta... i alla fall till elva på dagen och efter tre på eftermiddagen. Under den tiden rekommenderar jag dig en god bok i skuggan av ett träd... eller kanske gå in och läsa min blogg ;).
Jag kommer låta mina barn leka i skuggan mitt på dagen och i solen med keps och solkräm före och efter... vi ska bli mer kontinentala i det här hushållet och kalla det "siesta-tid".

Mer bra läsning:
Vilken typ av solare är du?

Soliga kramar
Mika

Kommentarer
Postat av: nilla

Låter ganska skönt när det är sånt väder som det varit sista tiden. Att sitta i skuggan och läsa en bok alltså.

Men jag älskar att bada när det är soligt och varmt. Både i pool, sjö och hav...och det är så få dagar på året man kan göra det. Å andra sidan vill man ju inte få malignt melanom...

Har hört det där med att det finns cancerogena ämnen i solkräm så jag är mer benägen att sätta på mig tunn skjorta.

2009-07-04 @ 10:22:15
URL: http://nillalivet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0