Plastic fantastic!

Jag såg fem minuter på en dokumentär här om dagen. Och oj vad dom fem minutrarna har ändrat mitt liv.
Dokumentären handlade om plast och plastindustrin... och även om jag alltid vetat att plast inte bryts ner så blev jag ändå väldigt förvånad och nästan lite chockad det jag fick veta.
Det försvinner verkligen inte! Det finns så få organismer på jorden som bryter ner plast. Dokumentärfilmarna följde med en båt ut på havet för att filma när dom försöker städa upp en havsyta lika stor som södra europa på plast. Alla dom stora haven har nämligen som en stor virvel i mitten där vattnet går runt runt mot mitten och här samlas plasten. Dom samlade upp både det ena och andra. Jag har aldrig sett så mycket plast i hela mitt liv. När andra material förtvinar och förändras förblir plast oförändrat. Det kan brytas i sönder till mindre bitar men det är också allt. Dom gjorde ett bottenprov från båten där dom mätte mängden plankton mot mängden plast... och lyssna på det här:
Mängden plast är 10!!!!!!!! gånger mer än naturliga födoämnet plankton. Helt sjukt!!!!! För ca 60 år sedan började man experimentera fram olika plaster och massproducera...och det är dom tingen som ligger där ute och flyter idag.

Så... nu har jag panik... Jag ser plast överallt och jag kommer att tänka på att alla mina saker kommer ligga och skräpa ner LÅÅÅÅÅÅNGT efter det att jag gått vidare till dom gröna ängarna. Jag blir också väldigt påmind om att ALLA precis ALLA plastpåsar, leksaker, köksburkar, sminkburkar, fat, muggar, engångsbestick... jag någonsin hållt i... och allt som DU hållt i ligger där ute (mycket är säkert helt oförändrat och mycket hade säkert gått att använda mer) och skräpar... det är för sorgligt! Så nu har jag inget att lägga mina mackor i, inte heller någonting att slänga skräp i... och hela sandlådan är fylld med hinkar, spadar, krattor och silar... allt i plast... och jag vill bara gråta.

Hur stort kommer skräpberget vara efter mig????

Jag försökte hitta en snutt av dokumentären på youtube... men lyckades inte... däremot kan jag tipsa om att dokumentären går ikväll igen 23:00 på Svt Kunskapskanalen.... ( det är samma kanal som barnkanalen bara senare på kvällen...) Jag ska definitivt spela in den och se alltihop! Hoppas att ni gör detsamma!

Plastkram
Mika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0