Kompostproblem...

...får man slänga hela potatisar i komposten? Blir det nya potatisar nästa år då?

Jag befinner mig i Båstad och snart, mycket snart blommar denna by med hela sin prakt för alla som orkar och vill göra av med pengar. Det har i och för sig redan börjat. Man blir förvånad över hur mycket snaijsiga (skånska??? Betyder "fina") bilar det finns i vårt lilla avlånga land. Det får en till att börja fundera på hur mycket som är riktigt och hur mycket som är yta. Det finns en skröna som berättar om en(?) kille som kommer hit en vecka varje år och kör dom coolaste bilarna och sprutar mest champagne... när han sedan åker han hem till ett högst ordinärt liv där han får knega som en idiot för att ha råd till nästa tennisvecka i Båstad... Sant? Jag vet inte...

Här om dagen var vi, hela familjen, på stranden för första gången i år. Varje år är man ringrostig på vad man ska ha med sig men jag tyckte vi lyckats ganska bra denna premiär. Filt, vattenflaskor, solhattar, badkläder, badrockar, handdukar... ja ni förstår säkert... Vi la oss till rätta på stranden, gubben och barnen gick och badade. Då kom en annan familj och lade sig bredvid. En stor kärra hade dom med sig med attiraljer. Matchande sunblock kläder till alla barnen (komplett med kepsar, långärmade tröjor...osv) Mannen i familjen fällde upp ett stort tält (solskydd) och blåste upp badleksaker till höger och vänster. Kvinnan lade sig tillrätta i sin panosbikini med matchande rutig solhatt. Jag vet inte hur jag ska förklara det men det var fullt med överlevnadssaker och badbollar, hinkar, håvar...tillråga på allt hade mannen en pytteliten orange solhatt som precis täckte flinten. Givetvis var dialekten stockholmska. Jag funderade på att blogga om skillnaden mellan turister och inneboende men sedan kände jag att det nog bara är jag som är tramsig som funderar på sådant.
På väg hem efter en härlig dag möter vi (jajjemen vi kan gå till havet!) en grupp människor. Jag hamnade lite bakom eftersom jag fått en sten i skon och när dom kommer mot mig hör jag den ena säga lågt till en annan:
-Det där är en typisk bjärebo. Sedan vänder sig den andra och tittar på min gubbe.
Först fnittrade jag förtjust men det gick snart över till ett skratt. Gubben var måttligt road när jag förklarade orsaken till mitt skrattanfall...
Så jag antar att det är fler än jag som märker skillnad på turist och ortsbefolkning... och om ni ursäktar mig så ska jag nog ringa och kuttra lite för min oerhört manliga, långa, lite ruffiga, med-väldigt-blåa-ögon, sexiga Bjärebo nu...

Kram
Mika

Kommentarer
Postat av: Ann-Helen

Hehe, ja det är stor skillnad:) Dom bad inte din "typiska bjärebo" om en autograf? :)



Kram

2009-07-05 @ 10:20:32
URL: http://charlie.dnsalias.com/mrssouthstar/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0