Mikas makalösa marmelad!

Jag måste tipsa om något som jag gjorde idag! Hur skoj och enkelt som helst och eftersom jag är för naturlig mat, naturligt socker, naturligt fett så gjorde jag... ta-ta-dam:
Min alldeles egna apelsinmarmelad!
Jag fick tipset från en av mina arbetskompisar som snällt nog brukar koka marmelad till oss på jobbet. Det bästa av allt:
DET ÄR SÅ SJUKT LÄTT!!!!



Råvaror man behöver:

1 pkt Syltsocker (innehåller socker och pektin som man för all del kan köpa var för sig...)
1 kg citrusfrukter. (jag valde 6 apelsiner och en pomelo)

Så här enkelt är det:
Skrubba apelsinerna noga under rinnande vatten. Riv skal (så mycket du vill ha... jag rev 3 stycken). Skala, rensa och mixa (alternativt hacka/mosa) frukten. I med frukt, socker och 4 dl vatten i en gryta. Rör under uppvärmningen och koka häftigt i 15 minuter. Ta bort skummet som är på ytan. Låt svalna i ca 15 minuter och häll sedan upp på rena burkar!

Färdigt!

Receptet (+vilken marmelad/sylt du vill) finns på paketet. Jag gjorde det tillsammans med min stora flicka. Hon tyckte det var skoj att dela frukten. Det var lite värre med kokningen... OBS!!! att koka häftigt betyder att det kan komma små ilskna heta marmelad droppar flygande i luften OBS!!!! Som tur var fick jag känna på dom först och flyttade snuttan i säkerhet. Sedan avnjöt vi marmeladbredd kavringbröd under tystnad... Det är något speciellt när man gjort den själv.

Lycka till!!!

Kommentarer
Postat av: Husmodern

ÅH; va glad jag blir! ÄNTLIGEN en till som kokar egen sylt och marmelad!!!! vänta bara tills ni har plockat bären (eller frukten) själva och kokar marmelad på det!! Äkta tillfredsställse, min vän! Det är SÅ skönt att veta VAD man stoppar i sig själv ocg framförallt sina BARN! Mer sånt!



Love Husmodern

2009-01-20 @ 11:15:14
URL: http://www.huvudfotingarna.blogspot.com
Postat av: Jenny Johansson

Mums fillibabba, så enkelt det verkar!! Jag har precis avslutat boken Den hemlige kocken, som var ganska skrämmande faktiskt! O det behöver inte vara så krångligt att göra själv. Kram Kram

2009-01-20 @ 11:33:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0