Alla bloggar om semlor idag...

...och jag ska inte vara sämre! Jag har nämligen för FÖRSTA gången bakat mina egna semlor. Jag hade en tuff jury som åt och kommentarerna var:
"Bästa semlan någonsin!" "Jag älskar semlor och är något av en semmelkännare... superduper goda!" "Jag måste ha receptet". Den bästa kom dock från gubben... (han är inte den som ger lovord till något jag lagar i onödan.) han sa: "Bland dom tre bästa jag ätit!" Tack vare alla dessa fina kommentarer tänkte jag lägga ut receptet här. Jag hittade det på recept.nu och det är inte det mest tidseffektiva (Jag läste inte igenom receptet innan jag började och det tog TRE timmar från början till slut. Tveksamt om jag kommer göra om det...) men det gav som sagt mersmak. Efter lite moderering ser det ut så här:


Semlor.

Tillagningstid:
10 min
Färdigt på:
3 tim 10 min
Ingredienser

5 dl mjölk
1000 g vetemjöl
200 g socker
200 g smör
75 g jäst
10 g salt
15 g malen kardemumma
1 st ägg
Mandelmassa:
150 g skållad mandel
150 g strösocker
1 st skalad, finriven bittermandel
Tillbehör:
grädde
florsocker

Gör så här

1. Smält smöret i en kastrull och rör i mjölk och kardemumma. Låt blandningen svalna till 37 grader och häll i en bunke eller matberedare. Smula ner jästen och låt den lösas upp.

2. Tillsätt mjöl, socker, salt och ägg och blanda i 10 minuter. Låt degen därefter jäsa i bunken under en bakduk i en timme.

3. Dela upp degen i bullar på cirka 60 gram och rundriv. Låt vila i 20 minuter.

4. Placera bullarna på bakplåtar och platta ut lite. Låt sedan jäsa under plast i cirka 1.5 timme till. Sätt ugnen i slutet av jästiden på 230 grader.

5. Baka bullarna i varm ugn i 10 minuter, tills de fått färg.

6. Mixa mandeln, strösockret och bittermandeln till mandelmassa. Vispa grädden.

7. När bullarna är klara, klipp ett triangellock med sax. Lägg i mandelmassa och vispad grädde och pudra på florsocker med en tesil.

NJUUUUUUUUUUUUUUUT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0